اصولاً امروزه جذب مشتري جديد براي يک شرکت بسيار هزينه‌بردارتر از حفظ مشتري‌هاي موجود است. کسب و کارهاي مدرن با ايجاد باشگاه مشتريان و ارائه خدمات ويژه به مشتريان سابق خود، آن‌ها را راضي نگه مي‌دارند تا دوباره براي خريد يا اخذ خدمات به آن­ها مراجعه کنند. به اين ترتيب علاوه بر جذب مشتري جديد، با حفظ مشتريان سابق خود  تعداد مشتريان و در نتيجه فروششان را افزايش مي­دهند.

باشگاه مشتريان (Loyalty Club) چيست؟

باشگاه مشتريان، خريداران را ترغيب مي‌کند که به کسب و کارهايي  که قبلاً از آن‌ها خريد کرده‌اند براي خريد مجدد مراجعه کنند. براي نمونه با ارائه پيشنهادهاي خاص به مشتريان عضو باشگاه مثل تخفيف‌هاي شگفت‌انگيز يا حتي گاهي عرضه کالاهاي رايگان اشاره کرد.

به عنوان مثال براي عضويت در باشگاه، مشتريان کسب و کارهاي تحت حمايت بيزلو، تنها کافي است کسب و کار شماره تلفن همراه و نام مشتري را در کنترل پنل خود ثبت کرده و مابقي اطلاعات اعم از کالاها و يا خدمات خريداري شده و يا مبلغ خريد شده توسط سامانه در ديتابيس آن کسب و کار ثبت مي­گردد.

اهميت باشگاه مشتريان براي کسب و کارها

باشگاه مشتريان چيزي است که کسب و کارها و شرکت­ها  بايد براي داشتن آن اشتياق داشته و حتماً آن را طراحي کنند. مشتري‌هاي وفادار به برند شما، مدت زمان بيشتري را در وب‌سايت و يا در فروشگاه شما سپري مي‌کنند. آن‌ها همچنين درباره برندتان با دوستان و نزديکان خود دائماً صحبت مي‌کنند که اين امر تعداد مراجعه به وب‌سايت و يا فروشگاه شما را افزايش خواهد داد.

و اما چرا باشگاه مشتريان براي کسب و کارهاي مشتاق پيشرفت اهميت دارد:

 و در دنيايي که گزينه­ هاي مختلفي براي تقريباً هر کالايي يا خدمتي که مشتري مي‌تواند خريداري کند وجود دارد، اگر مشتريان براي خريد مجدداً به شما مراجعه کنند ارزشمند است و نشان‌دهنده آن است که مشتري به برند شما اعتماد دارد.

اين امر ثابت مي‌کند که کاربران ارزشي را که به عنوان مشتري شما به دست مي‌آورند، از قيمت‌هاي پايين برندهاي ديگر و کالاهاي متفاوت آن‌ها برايشان جذاب‌تر است.

يک باشگاه مشتريان کارآمد (Effective Loyalty Club) چه ويژگي‌هايي دارد؟

تنها ايجاد يک باشگاه مشتريان کافي نيست. باشگاهي که ايجاد مي‌کنيد بايد با ارائه خدمات و پيشنهادات ويژه به مشتريان بتواند نظر مثبت ايشان را جلب کرده و آن‌ها را براي خريد مجدد ترغيب نمايد. به اين منظور مي‌توانيد راهکارهاي زير را استفاده کنيد:

يک باشگاه مشتريان کارآمد بدون ترمز است

ورود و استفاده از باشگاه مشتريان بايد ساده باشد. مردم نمي‌خواهند همه اطلاعات شخصي خود را هنگام ثبت‌نام به اشتراک بگذارند. همچنين بيشتر افراد در کيف پول خود جاي کارت ديگري ندارند.  بيزلو اين کار را راحت کرده و با خريد از هر کسب و کار تنها با ثبت تلفن همراه مشتري امکان ثبت خريد وجود دارد و مشتري با مراجعه به اپليکيشن امکان تکميل اطلاعات خود را داشته ضمناً مي­تواند از ساير خدمات و يا امکاناتي که کسب و کار ارائه مي­دهد باخبر شود.

پاداش‌هاي ويژه و جذابي براي وفادارانتان در نظر بگيريد

اگر چيزي در دسترس همه باشد، ديگر منحصر به فرد نيست!

 يکي از بزرگ‌ترين دلايلي که افراد به باشگاه مشتريان مي‌پيوندند، گرفتن چيزي خاص يا کم‌نظير است. حتي اگر عضويت در باشگاه مشتريان براي همه مشتريانتان فراهم باشد، کاري کنيد که مشتري‌ها درک کنند عضو يک باشگاه هستند نه يک ليست ساده از اسامي مشتريان.

پيشنهادهايي که اعضا باشگاه دريافت مي‌کنند بايد متفاوت از پيشنهاد‌هايي باشند که قرار است مشتري‌هاي جديد را جذب خود نمايد.

بيزلو اين امکان را با نام پيامک دلتنگي فراهم کرده است و با تعريف پلن­ ها، سيستم به صورت خودکار اقدام به ارسال پيامک مي­کند. اگر مشتري بعد از مدتي کسب و کار را فراموش کرد باشد سيستم به صورت هوشمند وي را به خريد و يا استفاده از خدمات مورد نظر دعوت مي­کند.

کمپين‌هاي وفاداري خود را تکرارپذير کنيد

اگر مشتريان شما احساس کنند که فقط براي خريد دومشان مبلغي را به عنوان تخفيف دريافت مي‌کنند، براي خريدهاي بعدي به کسب و کار شما مراجعه نمي‌کنند.

البته مدنظر داشته باشيد که اگر اين تخفيف براي خريدهاي دهم بگذاريد، اين امر براي مشتري دور از دسترس است و احتمال مشارکت مشتري کاهش خواهد يافت.

باشگاه مشتريان بيزلو به شما کمک مي­کند تا پلن­هاي درستي را انتخاب کنيد و حتي به صورت پله­اي تخفيفاتي را ارائه نماييد.

يک باشگاه مشتريان کارآمد، مشتري را وادار به اقدام مي‌کند

باشگاه مشتريان بايد اعضا را ترغيب به اقدام کند. يک پيشنهاد قانع کننده ارائه کنيد که مشتري به انجام آن تمايل داشته باشد.

مزايا و معايب باشگاه مشتريان چيست؟

مسلماً هر چيزي مزايا و معايب خاص خود را دارد؛ حتي باشگاه مشتريان! انتخاب شماست که از مزاياي آن بيشترين بهره را بگيريد و از معايبش دوري کنيد.

مزاياي باشگاه مشتريان

افزايش نرخ خريد مشتري

اقداماتي نظير مشوق‌هاي تخفيف و قيمت هميشه مشتري را به خود جذب مي‌کند چراکه خريد ارزان هميشه هدف اصلي مشتريان است.

ذخيره بانک اطلاعاتي مشتري

با داشتن باشگاه مشتريان شما مي‌توانيد به اطلاعات مشتريانتان دسترسي داشته باشيد. اين اطلاعات بهبود چشمگيري به کسب و کارتان مي‌بخشد. به اين وسيله مي‌توانيد رفتار مشتري را پيش‌بيني کنيد و از نيازها و خريدهاي وي درک بهتري به دست آوريد.

گزارش­گيري

با  گزارش­گيري باشکاه مشتريان بيزلو  از فروش روزانه، هفتگي، ماهانه و سالانه ميتوانيد برنامه کوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت براي فروش خود ترسيم کنيد. ضمناً مب­توانيم دريابيم به عنوان مثال فلان مشتري­ها بيشتر از کالاي مشخصي خريد کرده ­اند و در ارائه تخفيف­هاي خاص، ايشان را ترغيب به خريد بيشتر کنيم.

چگونه نياز مشتري را شناسايي کنيم؟

افزايش راهکارهاي ارتباط با مشتري

ارتباط مداوم با مشتري از طريق باشگاه مشتريان به شما کمک مي‌کند تا بتوانيد محصولات جديد خود را زودتر به مشتريان وفادار معرفي کنيد. از طريق باشگاه مشتريان ايميل مارکتينگ نيز ساده‌تر مي‌شود.

کاهش مشتري‌هاي کم سود و کم بازده کسب و کار

با داشتن باشگاه مشتريان، مي‌توانيد مشتريان با خريدهاي بالا را از مشتريان کم سود جدا کرده و تمرکز خود را بيشتر بر روي مشتريان پرسود خود بگذاريد.

معايب داشتن باشگاه مشتريان

مهم‌ترين عيوب باشگاه مشتريان عبارت‌اند از:

اطلاعات اشتباه

هر چه در ورود اطلاعات دقت بيشتري داشته باشيد باشگاه مشتريان کاراتري داريد.

رقابت

امروزه رقابت در عرصه راه‌اندازي باشگاه مشتريان بسيار زياد شده است. بنابراين بايد نهايت دقت و ظرافت را در طراحي باشگاه مشتريان به خرج دهيد و باشگاهي با کيفيت توليد کنيد و البته از کپي‌برداري پرهيز کنيد.

به جرات مي­توان گفت بيزلو  باشگاه مشترياني بي­نظير را  با خدمات بسيار زياد و کارآمد را با قيمت بسيار پايين در اختيار کسب و کارها قرار داده است.

جمع بندي

همان طور که پيش‌تر نيز به آن اشاره شد، جذب مشتري جديد بسيار هزينه‌بر است. شما بايد با تبليغات بسيار مردم را از حضور خود آگاه کنيد. سپس از ميان افرادي که شما را شناخته‌اند، عده‌اي را به خريد از خود متقاعد کرده و به مشتري تبديل کنيد.

بعد از اين همه هزينه و صرف وقت و سرمايه، منطقي نيست که مشتري را رها کرده و مجدداً براي جذب مشتري‌هاي جديد سرمايه گذاري کنيد. بهترين و عاقلانه‌ترين کار اين است که در کنار برنامه‌هاي بازاريابي براي جذب مشتري جديد، برنامه‌هايي نيز براي حفظ مشتري‌هاي سابق داشته باشيد تا از اين طريق هزينه‌هايتان به هدر نرود و سود و برگشت سرمايه حاصل از بازاريابي‌هايتان چند برابر بيش از پيش به شما برگردد.

بهترين روش براي حفظ مشتري‌هاي سابق ايجاد باشگاه مشتريان و اعطاي امتيازان ويژه و خاص به آن‌هاست.

براي کسب اطلاعات بيشتر از خدمات بيزلو با شماره 02188339830 و يا از کنار صفحه به صورت آنلاين با کارشناسان پشتيباني ما تماس حاصل نماييد.

منبع: bizlo.ir